دامنه IO چیست؛ ۶ ویژگی، کاربردها و قوانین ثبت آن


دامنه IO چیست. پسوند .io یک نام دامنه سطح بالای کد کشور (ccTLD) برای مجمع الجزایر چاگوس است که به قلمرو اقیانوس هند بریتانیا (BIOT) اختصاص داده شده است. با این حال، از آنجایی که IO یا I/O به معنای ورودی/خروجی در علوم کامپیوتر نیز است، به یک دامنه عمومی‌تبدیل شده است و در دنیای فناوری محبوب است. در این مقاله به شما خواهیم گفت دامنه IO چیست و در ادامه با ویژگی‌ها، کاربردها و قوانین ثبت آن آشنا خواهیم شد.

پسوند دامنه چیست؟

دامنه سطح بالا (TLD) که به آن پسوند دامنه نیز گفته می‌شود، پسوندی است که پس از نام دامنه در آدرس وب قرار می‌گیرد. پرکاربردترین آنها “.com” است. TLD‌ها توسط سیستم نام دامنه اینترنت مدیریت می‌شوند که نحوه ترجمه نام دامنه‌ها به آدرس های پروتکل اینترنت یا IP را کنترل می‌کند.

پسوند دامنه شما بخشی از ثبت دامنه شما است که بعد از نقطه پایانی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در سایت وب رمز پسوند .com است. و در حالی که .com شناخته شده ترین گزینه است، شما گزینه های زیادی در مورد انواع پسوند دامنه دارید، به همین دلیل است که ممکن است به دنبال راه حلی برای انتخاب خود باشید.

ما در این قسمت به دامنه اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی‌دانید دامنه چیست، پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

در سال ۱۹۸۵، تنها ۹ پسوند دامنه وجود داشت. تا دهه ۹۰، هر سال حدود ۹ یا ۱۰ پسوند دامنه اضافه می‌شد. در زمان حاضر، می‌توانید از بین بیش از ۱۵۰۰ پسوند دامنه انتخاب کنید. نکته عجیب این است که شما احتمالاً تعداد انگشت شماری از آنها را می‌شناسید: .com، .gov، .net، .org، .edu، و شاید برخی از پسوندهای دامنه کشور مانند خرید دامنه ir را بشناسید.

اما این سوال پیش می‌آید که هدف همه این پسوندهای دامنه چیست و آیا مزایایی برای کسب و کار معمولی، وبلاگ نویس یا توسعه دهنده وجود دارد؟

TLD‌ها به شناسایی، سازماندهی و طبقه بندی وب سایت‌ها بر اساس محتوا، هدف یا مکان آنها و نیز خرید هاست متناسب کمک می‌کنند. پس از خرید هاست و دامنه، با خرید گواهینامه SSL نیز مواجه خواهید شد.

به عنوان مثال، یک TLD .com معمولا برای وب سایت های تجاری استفاده می‌شود. در حالی که یک TLD .edu برای مدارس و موسسات آموزشی استفاده می‌شود و یک پسوند دامنه .de برای وب سایت های آلمانی و منابع آنلاین استفاده می‌شود. TLD شما می‌تواند به کاربران و موتورهای جستجو ایده ای از خدماتی که وب سایت شما ارائه می‌دهد، موقعیت مکانی و بخش کاری شما ارائه دهد.

ما در این قسمت به tld اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی‌دانید tld چیست، پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

دامنه IO چیست؟

دامنه IO چیست

دامنه io تنها یکی از TLD های کد کشور بود، مخصوصاً برای سایت های اقیانوس هند. با این حال، دیگر مختص یک کشور نیست زیرا گوگل آن را به عنوان یک دامنه سطح بالای عمومی‌می‌شناسد و به مخاطبان بسیار گسترده تری خدمت می‌کند و بسیاری از مردم آن را می‌بینند.

انتخاب نام دامنه و پسوند دامنه‌ها هدف خاصی را دنبال می‌کند. به عنوان مثال، نام دامنه .com برای وب سایت های تجاری مناسب است و .io در بین شرکت های فناوری محبوب است.

این مقاله به طور خاص پسوند دامنه .io را از تعریف و تاریخچه مختصر گرفته تا عملکردهای آن مورد بحث قرار خواهد داد. ما همچنین مزایا و معایب .io را فهرست می‌کنیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید که آیا این پسوند دامنه را برای وب سایت خود خریداری کنید یا خیر.

مرجع شماره های اختصاص داده شده اینترنت (IANA)، سازمانی که منطقه ریشه سیستم نام دامنه (DNS) را مدیریت می‌کند، TLD .io را به دفتر کامپیوتر اینترنتی (ICB) واگذار کرد. بعداً لویس اشتراوس نام دامنه levi.io را برای هدفی غیر از هویت جغرافیایی به ثبت رساند.

ما در این قسمت به dns اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی‌دانید dns چیست، پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

اکنون، .io توسط Identity Digital، یک رجیستری آمریکایی که دامنه‌های .mobi و .info را نیز مدیریت می‌کند، اداره می‌شود.

معرفی چند سایت معروف که از دامنه IO استفاده می‌کنند

تعدادی از شرکت های معروف این دامنه را ثبت کرده اند: yahoo.io، coke.io و حتی google.io. در این حالت، این شرکت‌ها فعالانه از دامنه استفاده نمی‌کنند، بلکه آنها را برای محافظت از مالکیت معنوی خود رزرو کرده‌اند و اکثر آنها به سادگی دامنه را به دامنه اصلی خود فوروارد یا پارک دامنه می‌کنند. همچنین امکان استفاده از این پسوند به عنوان addon domain نیز میباشد.

ما در این قسمت به addon domain اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید addon domain چیست، پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

از نمونه سایت‌های ایرانی میتوان به virgool.io و arnet.io  اشاره نمود.

چه زمانی از دامنه IO استفاده کنیم؟

چه زمانی از دامنه IO استفاده کنیم

در مقایسه با سایر دامنه‌های سطح بالای محبوب، سایت‌های کمتری از .io استفاده می‌کنند، اما انتخاب پسوند نام دامنه مناسب به طور فزاینده‌ای در سایت‌های فناوری پربازدید و نیز جهت خرید هاست لینوکس محبوب است.

اگرچه .io در صنعت فناوری محبوب است، اما این پسوند برای هر کسب و کاری در دسترس است. معمولاً بازدیدکنندگان وب این دامنه را بیشتر به عنوان دامنه ای عمومی‌می‌بینند تا مختص کشور، که نمونه های رایج آن .co.uk یا .fr است. استفاده از .io یکی از راه حل‌های دامنه برای شرکت های جهانی برای داشتن نام های تجاری به یاد ماندنی است. لازم نیست آنها در BIOT برای ثبت دامنه های .io قرار داشته باشند یا نگران رتبه بندی جستجو باشند زیرا هدف آنها کشور نیست.

دامنه IO در استارت آپ‌ها و شرکت های فناوری

مفهوم دامنه io در استارت آپ‌ها

دامنه io در استارت آپ‌ها

معنی .io برای استارتاپ‌ها چیست؟ استارت‌آپ‌های فناوری و SaaS از نام‌های دامنه .io به دلیل ارجاع آن‌ها به اصطلاحات ورودی/خروجی استفاده می‌کنند و تنها یک کلمه مرتبط با مخاطبان و جوامع راه‌اندازی ارائه می‌کنند. همچنین، اگر com ممکن است برای دامنه های سطح دوم آنها در دسترس نباشد، و .io را به یک جایگزین عالی برای دامنه تبدیل می‌کند.

محبوبیت دامنه های .IO برای استارت آپ های فناوری در سال های اخیر افزایش یافته است. چرا؟ زیرا این یک راه عالی برای ایجاد فوری نام تجاری در حال ظهور خود به عنوان یک شرکت فناوری است.

معنای دامنه .IO در واقع در طول زمان تکامل یافته است. علاقه مندان به فناوری .IO را به عنوان اشاره ای به ورودی/خروجی پذیرفتند و همانطور که دامنه‌های .TV در گذشته به ایجاد سریع ویژگی‌ها به عنوان نمایش‌های تلویزیونی کمک می‌کردند، انتخاب دامنه .IO به هرکسی که URL شما را می‌بیند فوراً نشان می‌دهد که در فناوری هستید. این یک نمایش تجاری عالی است که هزینه بسیار کمی‌دارد اما تاثیر زیادی دارد.

در اینجا پنج دلیل دیگر برای علاقه استارت آپ‌ها به .IO آورده شده است:

  1.     در دسترس بودن بیشتر دامنه های .IO
  2.     سهولت استفاده نام دامنه .IO
  3.     نام های دامنه .IO دارای یک جامعه هستند
  4.     خلاقیت با نام دامنه .IO آزاد می‌شود
  5.     تشخیص گسترده موتور جستجو با نام دامنه .IO شما

مفهوم دامنه io در شرکت های فناوری

دامنه io در شرکت های فناوری

معنی .io برای شرکت های فناوری چیست؟ مشابه استارت‌آپ‌های فناوری، شرکت‌های دیگر در صحنه فناوری از .io برای مرتبط کردن خود با مرجع ورودی/خروجی استفاده می‌کنند. این شرکتها شامل سازمان‌های منبع باز و بخش خدمات مالی مانند شرکت‌های ارزهای دیجیتال است.

بسیاری از پروژه‌های بازی‌های ویدیویی نیز از .io به‌عنوان دامنه منطبق استفاده می‌کنند، زیرا اصطلاح io در صنعت بازی به بازی‌های مبتنی بر مرورگر با اجزای چند نفره و گرافیک مینیمالیستی اشاره دارد.

ویژگی های دامنه IO

۱- امکان ثبت برای همه افراد

امکان ثبت برای همه افراد

مدت زمان ثبت یا تمدید دامنه بین ۱ تا ۱۰ سال است. شما باید نام دامنه .io خود را در تاریخ انقضا آن تمدید کنید. .io در فضای فناوری و جوامع استارتاپی قابل تشخیص است. این باعث می‌شود دامنه برای ارتباطات خارجی موثر باشد و به مردم کمک کند تا این صنعت را سریع تشخیص دهند.

۲- پشتیبانی از قابلیت انتقال

همچنین یکی دیگر از مزایای دامنه io اینست که امکان انتقال دامنه .io و هاست ووکامرس (وردپرس) یا هر هاست دیگری به مالک دیگر نیز میباشد و شما قادر خواهید بود دامنه خود را به رجیسترارهای دیگر نیز انتقال دهید.

۳- قابلیت ثبت به صورت خصوصی

ثبت نام درگاه خصوصی برای کاربرانی که کارمند نیستند. کاربران تنها در صورتی می‌توانند برای یک پورتال خصوصی ثبت نام کنند که از آدرس ایمیلی که متعلق به یکی از دامنه های موجود در تنظیمات پورتال کارمند است استفاده کنند.”

۴- عدم قابلیت ثبت دامنه به صورت محافظت شده

برای افزایش حریم خصوصی، یک سرویس حریم خصوصی دامنه، داده های دامنه شخصی شما را از پایگاه داده Whois در دسترس عموم پنهان می‌کند. این همچنین اسپم را کاهش می‌دهد و از شما در برابر سرقت هویت محافظت می‌کند. اما متاسفانه در مورد io صادق نمی‌باشد.

۵- قابلیت Backorders ندارد.

قابلیت Backorders ندارد

هزاران دامنه هر روز منقضی می‌شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، دامنه در دسترس عموم قرار می‌گیرد، به این معنی که هر کسی (از جمله شما) می‌تواند آن را امتحان کرده و ثبت کند. برخی از دامنه‌داران ممکن است منتظر بمانند تا یک دامنه به تاریخ انقضا برسد و آن را به صورت دستی ثبت کند. با این حال، استراتژی بهتری برای دریافت نام دامنه در لحظه انقضا وجود دارد، و آن قرار دادن سفارشات پشتیبان دامنه است.

سفارش‌های پشتیبان دامنه خدماتی است که توسط ثبت‌کنندگان ارائه می‌شود که سعی می‌کنند نام‌های دامنه گرفته‌شده را از طرف شما در صورتی که در دسترس قرار گیرند، ثبت کنند.

نام دامنه بین ۱ تا ۱۰ سال ثبت می‌شود. با نزدیک شدن به پایان دوره ثبت نام، مالک دامنه می‌تواند تمدید آن را انتخاب کند. اگر دامنه را تمدید نکنند، گفته می‌شود که «قطع شده» و سپس در دسترس عموم قرار می‌گیرد. اگر شخصی یک سفارش پشتیبان دامنه را قبل از حذف آن قرار داده باشد، سیستم سفارش پشتیبان دامنه سعی می‌کند آن را در لحظه ای که برای عموم در دسترس قرار می‌گیرد به دست آورد.

سفارشات پشتیبان دامنه بهترین شانس را برای ثبت نام دامنه مورد نظر قبل از دیگران به شما می‌دهد.

۶- قابلیت ثبت دامنه به صورت گروهی

از دیگر مزایای دامنه .io این است که قابلیت ثبت چندین دامنه به طور همزمان برای شما فراهم میباشد.

کاربردهای دامنه IO

کاربردهای دامنه IO

هیچ محدودیتی برای استفاده از این TLD وجود ندارد. به این ترتیب، مردم با استفاده از این پسوند با نام دامنه خود خلاقیت پیدا کرده اند. این امر به ویژه در مورد جامعه دانش فنی صادق است. این به این دلیل است که افراد در این صنعت اغلب از اصطلاح ورودی/خروجی – یا ساده تر، i/o استفاده می‌کنند. بنابراین پسوند io توجه آنها را به خود جلب کرده است.

ارتباط ورودی/خروجی با .io نیز متخصصان فنی زیادی را به خود جذب کرده است. چند نمونه از گروه هایی که از این پسوند استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • استارت آپ های دیجیتالی که محصولاتی را برای صنعت فناوری می‌فروشند
  • بازی ویدیویی مبتنی بر مرورگر یا کنسول
  • روندهای نوظهور اینترنت مانند ارزهای دیجیتال

مزایا و معایب دامنه IO

مزایا

مزایا دامنه IO

  1. وابستگی فنی:‌ .io در فضای فناوری و جوامع استارتاپی قابل تشخیص است. این باعث می‌شود دامنه برای ارتباطات خارجی موثر باشد و به مردم کمک کند تا این صنعت را سریع تشخیص دهند.
  2. در دسترس بودن بیشتر: در مقایسه با سایر دامنه‌ها، مانند .com و .net، آدرس .io تنها ۰.۶ درصد از کل دامنه‌ها در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. در نتیجه، زمانی که یک نام دامنه برای برند موجود خود خریداری می‌کنید، این TLD نسبت به سایر گزینه‌ها بیشتر در دسترس است.
  3. تشخیص گسترده موتور جستجو: گوگل .io را به قلمرو بریتانیایی اقیانوس هند ربط نمی‌دهد، به این معنی که هنگام نمایش سایت های .io در نتایج جستجو، به طور خاص آن منطقه جغرافیایی را هدف قرار نمی‌دهد.
  4. یک اسم خلاقانه: از .io برای کوتاه کردن URL های خود و ایجاد دامنه های به یاد ماندنی تر استفاده کنید.

معایب

معایب دامنه IO

  1. قیمت بالاتر:‌ هزینه نام دامنه به پسوند، در دسترس بودن و محبوبیت آن بستگی دارد، و io نظیر دامنه پرمیوم گرانتر از دامنه های .online، .tech یا .com است. یکی از دلایل این است که در صنعت فناوری و استارت آپ‌ها مد روز و مورد تقاضا شده است.
  2. امتیازات اعتماد و به یاد ماندنی کمتر: در مقایسه با دامنه های محبوبی مانند .com و .org، پسوند .io کمتر قابل اعتماد و به یاد ماندنی است. رتبه اعتماد آن تنها در حدود ۳.۰ است و یکی از کم خاطره ترین پسوندهای نام دامنه با امتیاز ۲۸٪ است. ممکن است به این دلیل باشد که .io نسبتا جدید است و اعتبار و شهرت مشابه .com را به دست نیاورده است.
  3. یک تاریخ بحث برانگیز: مسائل ژئوپلیتیکی بر سر مجمع الجزایر چاگوس بین بریتانیا، موریس و ایالات متحده وجود دارد. این اختلاف ممکن است بلافاصله BIOT، کد کشور IO ISO-3166 و دامنه .io را غیرفعال کند، مانند مشاغل بریتانیایی که نمی‌توانند نام دامنه .eu خود را پس از برگزیت ثبت یا تمدید کنند.

قوانین ثبت دامنه IO

قوانین ثبت دامنه IO

برای دامنه و زیر دامنه .IO قوانین زیر حاکم است:

۱- هدف

هدف این سند توصیف قوانین تخصیص نام‌ها در دامنه .IO و ساب‌دامنه های آن است. ما در این قسمت به ساب‌دامنه اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید ساب‌ دامنه چیست، پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

۲- جزئیات فرآیند

  • قوانین داده شده در اینجا برای همه درخواست‌های نام در دامنه .IO و همه زیر دامنه‌های .IO اعمال می‌شود، به استثنای مواردی که قوانین متفاوتی برای یک زیر دامنه وجود دارد. قوانین مربوط به یک دامنه فرعی باید تمام قوانین موجود در این سند را به همراه قوانین اضافی مورد نیاز در بر گیرد. در صورتی که قوانین یک دامنه فرعی از هر یک از قوانین این سند خارج شود، موافقت مدیریت ثبت الزامی‌است. توافق آنها نباید بی دلیل لغو شود.
  • هرگاه اختلاف بر سر تفسیر قوانین وجود داشته باشد، مدیریت اداره ثبت در مورد تفسیر تصمیم خواهد گرفت.
  • همه درخواست‌های جدید دامنه دوم و سوم با RFCهای ۱۰۳۴، ۱۰۳۵، ۱۱۲۲، ۱۱۲۳ و هر جایگزینی بعدی مطابقت دارند. برای مناطق تعیین شده، درخواست‌ها ممکن است توسط سیستم ثبت خودکار رسیدگی شود. این سیستم ثبت، RFCهای مناسب، قوانین و بررسی لیست نام های دامنه موجود را اعمال می‌کند. همچنین ممکن است بررسی کند که سرورهای نام عامل برای درخواست وجود دارد.
  • اگر قوانین در آینده تغییر کنند، ممکن است برخی از اسامی‌که تحت یک مجموعه قوانین تایید شده اند، تحت قوانین تجدید نظر شده رد شوند. هیچ تغییر قاعده‌ای بر وضعیت نامی‌که قبل از تغییر تأیید شده است تأثیر نمی‌گذارد، مگر اینکه دلایل فنی معتبر این امر را ایجاب کند.

۳- قوانین اجباری برای دامنه های سطح دوم

  • متقاضی می‌تواند در هر حوزه قانونی اقامت داشته باشد.
  • نام دامنه تک حرفی، دو یا چند حرفی یا عددی خاص برای ثبت به صورت کنترل شده و عادلانه در دسترس است.
  • باید حداقل دو سرور نام برای دامنه (با آدرس های مشخص شده در درخواست) در زمان ارسال درخواست وجود داشته باشد. هیچ الزامی‌وجود ندارد که سرور نام از نظر فیزیکی در قلمرو اقیانوس هند بریتانیا واقع شود. هیچ محدودیتی برای آدرس IP این سرورهای نام وجود ندارد.

۴- قوانین اجباری برای دامنه های سطح سوم

  • متقاضی باید در قلمرو اقیانوس هند بریتانیا ساکن باشد.
  • دو نام کاراکتر در LD سوم مجاز است. یعنی ۳x.com.IO
  • همه نام های سطح دوم استفاده شده توسط رجیستری از استفاده به عنوان نام های سطح سوم ممنوع هستند. به عنوان مثال، com.com.IO ممنوع خواهد شد زیرا یک نام سطح دوم است.
  • استفاده از همه دامنه های سطح بالا به عنوان نام های سطح سوم ممنوع است. به عنوان مثال، net.org.IO و org.com.IO مجاز نیستند.
  • همه دامنه‌های One Letter (یعنی(a-z).xxx.IO) برای استفاده احتمالی از دامنه فرعی در آینده رزرو شده‌اند. مالک همچنان باید آن را حفظ کند مگر اینکه داوطلبانه آن را رها کند.
  • باید حداقل دو نام سرور برای دامنه (با آدرس های مشخص شده در درخواست) در زمان ارسال درخواست وجود داشته باشد. حداقل یک سرور نام باید از نظر فیزیکی در قلمرو بریتانیایی اقیانوس هند واقع شده باشد. هیچ محدودیتی برای آدرس IP این سرورهای نام وجود ندارد.

۵- استفاده مناسب

هیچ دامنه .IO را نمی‌توان به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای اهداف جنسی یا پورنوگرافیک یا خلاف قوانین قانونی هر کشوری استفاده کرد. در صورتی که هر یک از طرفین به رجیستری اطلاع دهند که سایت خاصی این شرایط را نقض می‌کند، رجیستری این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که فوراً ثبت نام متخلف را غیرفعال کند.

۶- سیاست پست الکترونیکی تجاری ناخواسته (اسپم)

در صورتی که هر دامنه .IO نظیر .gov به طور مستقیم یا غیرمستقیم به منظور هدایت نامه های الکترونیکی ناخواسته (“اسم نامه هرزنامه”) یا به عنوان ایجاد کننده نامه های هرزنامه یا به عنوان آدرسی که خوانندگان نامه های هرزنامه به آن ارجاع می‌شوند، استفاده شود، سپس رجیستری این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اخطاریه ای برای توقف چنین نامه های هرزنامه ای برای متقاضی ارسال کند.

در صورتی که متقاضی نام دامنه .IO از شرایط مندرج در این اطلاعیه پیروی نکند، رجیستری این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که عملیات نام دامنه متخلف .IO را به حالت تعلیق درآورد یا حذف کند. ما در این قسمت به دامنه .gov اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید دامنه gov چیست، پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

۷- تعهدات افشای WHOIS

دسترسی به اطلاعات WHOIS برای کمک به افراد در تعیین محتوای یک رکورد ثبت نام دامنه در پایگاه داده رجیستری ارائه شده است. داده های WHOIS فقط برای مقاصد اطلاعاتی ارائه شده است. این سرویس فقط برای دسترسی مبتنی بر پرس و جو در نظر گرفته شده است. قوانین حریم خصوصی بریتانیا دامنه اطلاعات مجاز برای دسترسی عمومی‌خاص را محدود می‌کند.

بنابراین، نگرانی‌های مربوط به استفاده نادرست از ثبت دامنه باید به (الف) ثبت‌کننده رکورد همانطور که در خروجی WHOIS نشان داده شده است، یا (ب) بخش مبارزه با سوء استفاده در support@icbregistry.info ارسال شود.

۸- صحت داده های تماس

طبق شرایط و ضوابط، همه مخاطبین مرتبط با نام دامنه باید اطلاعات تماس دقیق و قابل تأیید را ارائه دهند. به‌ویژه نام کامل شخص حقوقی یا شخصی که به‌عنوان مالک دامنه فهرست شده است، همچنین مخاطب اداری و یک آدرس فیزیکی خیابان برای ارائه اعلامیه‌های رسمی‌به همراه یک آدرس ایمیل معتبر که توسط هر مخاطب مدیریت می‌شود.

نتیجه گیری

بسیاری از مردم .io را به عنوان پسوند نام دامنه مناسب برای کسب و کارهای فناوری خود می‌دانند که به ورودی/خروجی در فرآیند محاسبات اشاره می‌کند. در همین حال، دیگران آن را می‌خرند تا با استفاده از TLD متفاوت، دامنه ای خلاقانه تر و مرتبط تر بسازند.

دامنه‌های .io علیرغم هزینه بالاتر، رتبه‌بندی اعتماد پایین‌تر و سابقه پیچیده، دسترسی بیشتر و نام کوتاه‌تری را ارائه می‌کنند. همچنین به افراد کمک می‌کند تا سایت‌های .io را با استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌های فناوری مرتبط کنند، حتی بدون اینکه محتوا را ببینند.

امیدواریم این مقاله به شما در تصمیم گیری در مورد استفاده از دامنه io برای وب سایت خود کمک کند. اطمینان حاصل کنید که دامنه را در زمانی که هنوز از طریق یک ثبت کننده معتبر یا یک ارائه دهنده هاست ویندوز یا لینوکس همراه با یک طرح میزبانی نظیر وب رمز در دسترس است، ثبت کنید.

ما در این قسمت به هاست اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید هاست چیست، پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

سوالات متداول

تعدادی از شرکت های تاسیس وجود دارند که از یک . دامنه io شامل canon.io، blockbuster.io و coke.io.  و در  کمال تعجب، حتی گوگل نیز دارای یک . دامنه ioمیباشد یعنی:  google.io

دلیل اصلی این امر – در علوم کامپیوتر، IO  معمولاً به عنوان مخفف Input/Output استفاده می‌شود. انتخاب یک. دامنه IO به هرکسی که URL شما را می‌بیند کمک می‌کند تا فوراً نشان دهد که در فناوری هستید. این یک نمایش تجاری عالی است که هزینه بسیار کمی‌دارد اما تاثیر زیادی دارد.

افراد ناآشنا با . io ممکن است به وب سایتی با آن TLD اعتماد نداشته باشد. همچنین این امکان وجود دارد که وضعیت آن به عنوان یک ccTLD باعث سردرگمی‌افراد شود. اما تا زمانی که یک ارائه‌دهنده معتبر آیکان ICANN  را انتخاب کنید که امکان خرید گواهینامه SSL را برای سایت شما ارائه دهد، . دامنه های io کاملا ایمن هستند.

انواع پسوند دامنه تاثیر قابل توجهی بر سئو دارد. تاثیر پسوند دامنه بر سئوی سایت دامنه‌ها چیست. Google سابقه ای در برخورد با دامنه های سطح بالای عمومی‌متفاوت از دامنه سطح بالای کد کشور (.uk، .ru، و غیره) دارد.
Google از بسیاری از دامنه‌های سطح کد کشور (ccTLD) به‌عنوان سیگنالی استفاده می‌کند که Google باید یک صفحه وب را در چه کشوری نشان دهد تا نتیجه جستجوی صفحه‌ای را که از دامنه کد کشور استفاده می‌کند، بومی‌سازی کند.
به همین دلیل است که عموماً مردم ایالات متحده ممکن است نتایج یک دامنه uk را نبینند و به همین دلیل است که نتایج جستجو در ایرلند ممکن است به دامنه .ie ترجیح داده شود.
اکنون می‌دانیم که TLD برای وب سایت شما و CTR شما چقدر مهم است. برگردیم به همان سوال، آیا یک پسوند دامنه سطح بالا بر سئوی شما تأثیر می‌گذارد؟ همه اینها عمدتاً به دیدگاه کاربران بستگی دارد. این تاثیر بسته به دامنه سطح بالای وب سایت شما و مخاطبان شما می‌تواند منفی یا مثبت باشد!

دامنه io و شاید یکی از بزرگترین مزیت های آن این است که گوگل آن را یک دامنه سطح بالای عمومی‌می‌داند و آن را مختص کشور نمی‌داند. این ممکن است منجر به رتبه بندی وب سایت هایی با این دامنه در موتورهای جستجو در سراسر جهان شود.

رتبه: ۴.۸ از ۹۶۶ رأی