زبان PHP چیست و چرا باید این زبان را یاد گرفت

امروز اومدیم که ببینیم زبان PHP چیه و آیا هنوز در سال ۲۰۲۱ برنامه‌نویسان از آن استفاده می کنند و یا آن را ترجیح می‌دهند؟ در چند سال گذشته، رشد چشم‌گیری در تعداد وب سایت‌ها‌ داشته‌ایم و اکنون داشتن وب سایت برای کسب و کارهای آنلاین به یک ضرورت تبدیل شده است. برای آنکه بدانید PHP چیست باید گفت که PHP یکی از این زبان‌های برنامه‌نویسی است که طی دو دهه گذشته در تعداد زیادی پروژه وب مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله به شما خواهیم گفت پی اچ پی چیست و با مزایا و معایب آن آشنا خواهیم شد. در اصل می‌توان گفت در حدود ۷۸.۹٪ از کل وب سایت‌هایی که آنها‌را زبان برنامه‌نویسی سمت سرور می‌شناسیم، از PHP استفاده شده است. این بدان معناست که از هر ۱۰ وب سایتی که همه ما از طریق اینترنت می‌بینیم، تقریباً ۸ وب سایت وجود دارد که به نوعی از اجزای PHP استفاده می‌کنند.

تاریخچه زبان PHP

PHP در پاییز ۱۹۹۴ توسط Rasmus Lerdorf ایجاد شد. نسخه‌های اولیه آن منتشر نشده و در اصل در صفحه اصلی سایت خود Lerdorf برای پیگیری اینکه چه کسی رزومه آنلاین وی را مشاهده می‌کند، مورد استفاده قرار گرفت. اما اولین نسخه منتشر شده آن که در دسترس عموم قرار گرفت، در اوایل سال ۱۹۹۵ منتشر شد و به عنوان ابزاری برای صفحه اصلی سایت (Home page) شناخته شد. با گذشت زمان، Rasmus برای افزایش کارایی آن، PHP Tools را دوباره نوشت. این مدل جدید قادر به تعامل با پایگاه داده و موارد دیگر بود و چارچوبی را فراهم آورد که بر اساس آن کاربران می‌توانستند برنامه های وب پویا (Dynamic) ایجاد کنند. در ژوئن سال ۱۹۹۵، Rasmus کد منبع (Source code) ابزارهای PHP را برای عموم منتشر کرد که به توسعه دهندگان این امکان را داد تا بر اساس نیازهای خود از آن استفاده کنند.

زبان برنامه‌نویسی PHP چیست؟

نام PHP مخفف Hypertext Preprocessor است و نشانگر زبان برنامه نویسی سمت سرور است، به این معنی که برنامه های نوشته شده توسط php، روی وب سرورها‌ اجرا می‌شوند و به مرورگر وب وابستگی ندارند. با این وجود، طی سالهای اخیر، حوزه‌های مورد استفاده از php تغییر کرده است و امروزه زبان برنامه نویسی PHP به دلیل ویژگی‌های فراوان که در این مقاله مورد توجه قرار خواهد گرفت، در میان بهترین و محبوب‌ترین ابزارهای برنامه نویسی برای توسعه وب قرار گرفته است. در واقع طبق آمار ارائه شده توسط Programming Language Index( PYPL)، PHP پنجمین زبان رمزگذاری محبوب در جهان است.

امروزه می‌توان گفت PHP عموما برای طراحی وب سایت ها‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد و مهمترین دلیل آن اینست که کد منبع آن رایگان است و در سطح جهانی توسط طراحان وب استفاده می‌شود. PHP یک گزینه عالی برای طراحی فروشگاه اینترنتی است. گروه PHP کد منبع کاملی را ارائه می‌دهد که به کاربران امکان می‌دهد در صورت لزوم طراحی وب خود را اعم از طراحی سایت شرکتی و شخصی و نیز طراحی پورتال سازمانی ایجاد، سفارشی‌سازی نموده و آن را گسترش دهند. از آنجا که PHP یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است و عموما برای ساخت سایت مورد استفاده قرار میگیرد، نیازی به نصب ندارد و به فضای پردازنده (CPU) کمتری نیاز دارد. به بیان ساده، این بدان معنی است که استفاده از php سرعت سیستم شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. از طرفی، به طور خلاصه، لینوکس به دلیل سازگاری با PHP و پایگاه داده MySQL بهترین گزینه برای اکثر سایت‌های وردپرسی است و می‌توانید از مزایای وردپرس نظیر سادگی و قابلیت انعطاف پذیری، افزونه ووکامرس، سئو وردپرس نیز در کنار آن استفاده نمایید. در واقع می‌توان گفت با خرید هاست وردپرس شما می‌توانید از ابزارهای PHP استفاده نمایید. همچنین برای استفاده از سایت ساز ها‌ و ایجاد ساخت فروشگاه اینترنتی خود نیز می‌توانید از مزایای PHP استفاده نمایید. همچنین با خرید هاست لینوکس، با مناسب‌ترین قیمت طراحی سایت، وب‌سایت خود را ایجاد نموده و به راحتی از مزایای سئو وب سایت استفاده نمایید.

مزایای PHP

PHP یکی از مهمترین زبان های برنامه نویسی در بین توسعه‌دهندگان در سراسر جهان است و از مزایای زیادی برخوردار است که می‌توان از آنها‌ برای توسعه وب سایت خود بهره مند شوید. در اینجا برخی از مزایای اصلی PHP که این زبان را به پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی تا به امروز تبدیل کرده است، ذکر شده‌اند.

۱. متن باز / Open Source

PHP یک زبان برنامه‌نویسی منبع‌باز است و استفاده از آن کاملا رایگان است و کارآفرینان برای استفاده از این زبان نیازی به پرداخت هیچ هزینه اضافی ندارند. این زبان برای افرادی که بودجه محدودی برای پروژه های توسعه وب خود دارند، نیز بسیار مناسب است.

۲. انجمن پشتیبانی فعال

PHP دارای جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان است که با آن کار می‌کنند. آنها‌کاملاً فعال هستند و همیشه آماده کمک هستند. هر زمان که توسعه‌دهندگان PHP در بخشی به مشکل می‌خورند، می‌توانند به‌راحتی از این انجمن فعال کمک بگیرند. این انجمن ها‌قابلیت به اشتراک‌گذاری، به روزرسانی‌ها، پیشنهادات و توسعه های مربوط به این زبان را دارند و به PHP در بهبود و توسعه آن کمک می‌کند. شرکتهای توسعه دهنده PHP به دلیل وجود همین جامعه بزرگ توسعه‌دهندگان، کار با این زبان را دوست دارند.

۳. مقیاس پذیری

هنگام تهیه یک وب سایت یا برنامه وب آنلاین برای یک کسب و کار، یکی از اولین چیزهایی که یک کارآفرین به دنبال آن می‌رود، مقیاس پذیری آن است. آن‌ها‌ همیشه به دنبال زبانی هستند که بتواند با افزایش میزان بازدید به طور مداوم، به وب‌سایت کمک کند.

۴. سرعت بالا

دلایل مختلفی وجود دارد که PHP بر دنیای توسعه وب حاکم است و سرعت بالا یکی از آنهاست. زمان بارگیری برای وب سایت های مبتنی بر PHP در مقایسه با زبانهای دیگر بسیار کمتر است، زیرا PHP از حافظه خود استفاده می‌کند و به همین دلیل سرعت پردازش آن، نسبت به زبانهای دیگر نسبتاً بیشتر است. همچنین توسعه دهندگان به دلیل نصب آسان و سرعت بالای این زبان آ« را ترجیح میدهند.

معایب PHP

اگرچه بدون شک PHP در زمینه توسعه وب مفید است، اما دارای چند معایب جزئی نیز می‌باشد جهت ایجاد یک مقاله بی‌طرفانه، اجازه دهید این اشکالات را نیز در ادامه بررسی کنیم.

۱. کاهش محبوبیت

در حالی که PHP ابزاری قدرتمند است که توسط جامعه پشتیبانی بزرگ و مستندات مرجع فراوان پشتیبانی می‌شود، زبانهای برنامه نویسی آسان تر دیگری نیز برای برنامه های وب وجود دارد. به همین دلیل، توسعه دهندگان تازه کار یادگیری پایتون را به عنوان اولین زبان خود ترجیح می‌دهند و بندرت فکر می‌کنند PHP را به مهارت خود اضافه کنند. در حال حاضر، PHP بر بخش توسعه وب تسلط دارد، اما این امر به احتمال زیاد در آینده تغییر خواهد کرد.

۲. کمبود کتابخانه اختصاصی برای نیازهای مدرن

امروزه یادگیری ماشین روند داغی است و قطعاً در آینده نزدیک محبوبیت خود را حفظ خواهد کرد. در حالی که PHP مجموعه کتابخانه های خود را دارد، اما نمی‌تواند در توسعه برنامه های وب تقویت شده توسط یادگیری ماشین، با پایتون رقابت کند. در حال حاضر، PHP نمی‌تواند به همان اندازه سریع و موثر گزینه های Python’s TensorFlow، Scikit-learn، Theano و Keras را ارائه دهد. به این ترتیب، اگر برنامه شما به قابلیت ML نیاز دارد یا ممکن است در آینده با افزایش مقیاس کسب و کار به آن نیاز داشته باشد، PHP بهترین انتخاب نیست.

۳. نقص امنیتی

در طول سال ها، به دلایل مختلف نگرانی ها‌در مورد امنیت محصولات مبتنی بر PHP وجود دارد. یکی از آنها‌ ویژگی منبع باز بودن PHP است، به این معنی که آسیب پذیری‌های احتمالی کد پس از کشف شدن، در اختیار عموم قرار میگیرد. بنابراین، حداقل از نظر تئوری، در طی دوره‌ای بین آشکار شدن و رفع اشکال در نسخه‌های جدید زبان برنامه نویسی، این آسیب پذیری‌ها‌ ممکن است توسط هر برنامه نویسی با قصد سوء نیت مورد قرار گیرند. البته که باید تأکید نماییم که این نقص را می‌توان به طور کلی به سایر فناوری‌های منبع باز نسبت داد، زیرا بیشتر به مدل منبع باز و نه به زبان PHP به طور خاص اشاره دارد.

زبان برنامه‌نویسی PHP برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

همانطور که اشاره شد php پاسخگوی تمامی‌نیاز های یک وب سایت اعم از شخصی، فروشگاهی، شرکتی، سازمانی و … می‌باشد . به دلیل سرعت بالا و منبع باز بودم مورد توجه بسیاری از توسعه دهندگان می‌باشد.