ویندوز سرور چیست؛ معرفی ۱۳ نسخه آن


ویندوز سرور چیست. مایکروسافت اخیراً آخرین نسخه ویندوز سرور ۲۰۲۲ خود را در سپتامبر ۲۰۲۱ معرفی کرد. مایکروسافت به طور مداوم ارتقاء سیستم عامل سرور خود را ارائه می‌کند. این به روز رسانی‌ها چندین حوزه را هدف قرار می‌دهند: افزایش امنیت، عملکرد بهتر، ارتقاء ابری و موارد دیگر. Windows Server 2022 جدیدترین، ایمن‌ترین، قابل اعتمادترین و سازگارترین سرور مایکروسافت با Azure است. در این مقاله به شما خواهیم گفت ویندوز سرور چیست و با ۳ ورژن آن آشنا خواهیم شد.

Windows Server چیست؟

اگر در زمینه فناوری اطلاعات تازه کار هستید و مطمئن نیستید که ویندوز سرور (در هاست ویندوز با کنترل پنل پلسک) چیست، (جهت اطلاع از این که plesk چیست اینجا کلیک نمایید.) میتوان گفت سیستم عاملی است که مایکروسافت به طور خاص برای استفاده در سرور ایجاد کرده است. این برنامه به گونه ای طراحی شده است که به طور مداوم در پس زمینه اجرا شود و منابع را در اختیار سایر رایانه های شبکه قرار دهد. ویندوز سرور فقط برای استفاده در تنظیمات تجاری و خرید سرور طراحی شده است. جهت بررسی هاست لینوکس و مقایسه آن با هاست ویندوز و هاست دانلود کلیک نمایید.

از Windows Server 2016 به بعد، Windows Server این امکان را دارد که با یا بدون رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ نصب شود. نصب بدون رابط کاربری گرافیکی Server Core نامیده می‌شود و در درجه اول با استفاده از خط فرمان امکان مدیریت سرور فراهم می‌شود. با این حال، گزینه نصب دسکتاپ برای ویندوز سرور بسیار محبوب تر است. دسکتاپ بسیار شبیه به ویندوز ۱۰ است و دارای نوار وظیفه، آیکون های دسکتاپ و دکمه استارت است.

تاریخچه ویندوز سرور

تاریخچه ویندوز سرور

تاریخچه سرورهای ویندوز در اوایل دهه ۱۹۷۰ شروع شد. بیل گیتس و پل آلن که در آن زمان دانشجو بودند، پس از خواندن مقاله ای درباره گروهی از مخترعان که در یک نشریه عمومی‌منتشر شده بود، انگیزه و الهام گرفتند. موضوعی که مخترعان در مورد آن بحث می‌کردند، ایجاد یک میکرو کامپیوتر بود که اکنون با نام Altair 8800 شناخته می‌شود. این دو پیشگام جوان آینده به خواندن مقاله ادامه دادند. جهت اطلاع از این که سرور چیست اینجا کلیک نمایید.

انواع نسخه‌های ویندوز سرور

۱‌‌‌-  ۱۹۹۳: Windows NT 3.1 Advanced Server

1993: Windows NT 3.1 Advanced Server

مایکروسافت در دهه ۱۹۹۰ از نام تجاری NT برای سیستم عامل تجاری ویندوز خود استفاده کرد. چندین نسخه از این سیستم عامل به نام NT وجود دارد.

اولین نسخه سیستم Windows NT Advanced Server 3.1 است که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد. این یک سیستم ۳۲ بیتی است که دارای نسخه ترمینال و نسخه سرور است. نسخه سرور در خط تولید ویندوز سرور توسعه داده شد. جداسازی نسخه سرور اختصاصی سیستم عامل از نسخه استاندارد NT توضیح می‌دهد که چرا هرگز یک Windows NT Server نسخه ۱ وجود ندارد.

۲‌‌‌-  ۱۹۹۴: Windows NT 3.5 Server

1994: Windows NT 3.5 Server

در سال ۱۹۹۴، مایکروسافت ویندوز سرور ۳.۵ را معرفی کرد. این نسخه امکان اتصال به سیستم های Unix و Novell Netware را فراهم می‌کند. در آن زمان ویندوز سرور نام جدیدی در بازار بود و بیشتر شبکه‌ها روی سرورهای یونیکس یا ناول اجرا می‌شدند. بنابراین، سازگاری با این دو سیستم برای پذیرفته شدن ویندوز سرور توسط مشاغلی که از شبکه استفاده می‌کردند ضروری است.

۳‌‌‌- ۱۹۹۵: Windows NT Server 3.51

1995: Windows NT Server 3.51

در سال ۱۹۹۵، مایکروسافت رابط رایانه شخصی ویندوز را با ویندوز ۹۵ بسیار بهبود بخشید. همچنین Windows NT Server 3.51 را برای مدیریت رایانه های ویندوز ۹۵ ایجاد کرد. سیستم سرور قابلیت مدیریت لایسنس های نرم افزاری و دیتابیس sql را دارد.  جهت اطلاع از این که sql server چیست اینجا کلیک نمایید.

۴‌‌‌- ۱۹۹۶: Windows NT Server 4.0

1996: Windows NT Server 4.0

در سال ۱۹۹۶، Windows NT Server در رابط ویندوز ۹۵، از طریق انتشار Windows NT Server 4.0، نمایان شد. این نسخه سیستم عامل شامل IIS 2.0 به صورت رایگان است. سرور اطلاعات اینترنتی (IIS یا سرور اطلاعات اینترنتی) سیستم وب سرور مایکروسافت است، که امروزه نرم افزار وب سرور پیشرو در جهان (رقیب سرور لینوکس) است که به طور مستقیم با رقیب برتر Apache HTTP Server رقابت می‌کند. IIS از Apache پیشی گرفته و به گسترده ترین وب سرور نصب شده در سال ۲۰۱۸ تبدیل شده است. این بدان معناست که مایکروسافت ۲۲ سال (از زمانی که یکپارچه سازی رایگان IIS را آغاز کرد) طول کشید تا سیستم رایگان آپاچی را مجبور به واگذاری موقعیت کند.  جهت اطلاع از این که وب سرور چیست اینجا کلیک نمایید.

پیچیدگی روزافزون شبکه‌ها از طریق بهبود سرور NT ویندوز، از طریق بسته های خدمات اضافی و ایجاد Windows NT Server Enterprise در سال ۱۹۹۷ نشان داده شد. این پیشرفت‌ها شامل یکپارچه سازی سرویسی است که کلید عمومی‌را رمزگذاری می‌کند و سیستم عامل را برای خوشه های سرور مدیریت می‌کند. دو ویژگی اضافی تعامل با شبکه‌های شلوغ را در نظر می‌گیرند: سرور تراکنش و سرور صف پیام.

آخرین پیشرفت برای Windows NT Server معرفی نسخه Windows NT Server 4.0 Terminal Server در سال ۱۹۹۸ بود. این نسخه توانایی اتصال به سیستم های غیر ویندوزی را بهبود بخشید و همچنین یک پل ایجاد کرد تا برنامه های کاربردی ۱۶ بیتی DOS بتوانند با محیط دسکتاپ ۳۲ بیتی ارتباط برقرار کنند

۵‌‌‌‌-  ۲۰۰۰: Windows 2000

2000: Windows 2000

پیشرفت هایی که با ویندوز سرور اختصاصی ارائه می‌شود، ویژگی های بسیاری را برای این سیستم عامل فراهم کرده است که مردم هنوز هم تا به امروز از آنها استفاده می‌کنند. ویژگی‌ها شامل پشتیبانی از XML، ایجاد صفحات سرور فعال (ASP)، فریم ورک .net و استفاده از Active Directory برای احراز هویت کاربران است. سیستم عامل Windows Server 2000 نیز مفهوم نسخه های سفارشی و همچنین ویندوز سرور استاندارد را معرفی می‌کند. همچنین مایکروسافت Advanced Server و Datacenter Server را منتشر کرده است. جهت اطلاع از این که asp.net چیست اینجا کلیک نمایید.

۶‌‌‌-   ۲۰۰۳: Windows Server 2003

2003: Windows Server 2003

Windows Server 2000 به منظور کاهش رویدادی که نیاز به راه اندازی مجدد سیستم دارد، بازنویسی شده و به عنوان Windows Server 2003 منتشر شده است. یعنی امکان نصب سریع اصلاحات و آپدیت‌ها بدون نیاز به راه اندازی مجدد سیستم وجود دارد. مایکروسافت در این نسخه ویژگی های امنیتی سیستم عامل را افزایش داده و این اولین بار است که محیط دات نت در سیستم عامل ویندوز سرور قرار می‌گیرد.

Windows Server 2003 شامل مفهوم نقش های سرور مجازی و اختصاصی است که به سیستم عامل اجازه می‌دهد تا برای وظایف خاصی مانند سرورهای DNS تنظیم شود. مایکروسافت همراه با نسخه های استاندارد، پیشرفته و دیتاسنتر، نسخه وب ویندوز سرور ۲۰۰۳ را ارائه کرده است. مدت کوتاهی پس از انتشار ویندوز سرور ۲۰۰۳، مایکروسافت یک به روز رسانی برای تبدیل سیستم به یک محیط برنامه ۶۴ بیتی ایجاد کرد. جهت اطلاع از این که ماشی اینجا کلیک نمایید.

۷‌‌‌-  ۲۰۰۵: Windows Server 2003 R2

2005: Windows Server 2003 R2

Windows Server 2003 R2 در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. مشتریانی که Windows Server 2003 را خریداری کرده اند، مجاز به دسترسی رایگان به این نسخه جدید هستند. تمامی‌فروش های ویندوز سرور ۲۰۰۳ از زمان انتشار این نسخه در واقع ویندوز سرور ۲۰۰۳ R2 می‌باشد.

بهبودهای سیستم Windows Server R2 بر مسائل امنیتی تمرکز دارد. احراز هویت کاربر بر اساس اکتیو دایرکتوری است و هنوز هم حفظ می‌شود. با این حال، مایکروسافت یک ویژگی اضافی برای این سیستم احراز هویت ایجاد کرده است و در R2 ادغام شده است. این ویژگی جدید Active Directory Federation Services است. هدف از این افزونه AD این است که خدمات خارجی را در حقوق Single Sign On مدیریت شده در شبکه گنجانده شود.

یکی دیگر از ارتقاء های اکتیو دایرکتوری حالت برنامه اکتیو دایرکتوری است. این حالت به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق AD به برنامه های تأیید شده دسترسی داشته باشند، بدون اینکه مستقیماً فرآیندهای تأیید اعتبار نرم افزار را در AD وارد کنند.

بسته R2 همچنین اجازه می‌دهد تا سیاست های امنیتی را برای گروه سیستم از طریق ویزارد تنظیمات امنیتی تنظیم کنید. از دیگر پیشرفت‌های R2 شامل فشرده‌سازی بهتر داده‌ها برای انتقال فایل و فرآیندهای تکرار برای شبکه‌های شبکه چندسایتی است.

۸‌‌‌-  ۲۰۰۸: Windows Server 2008

2008: Windows Server 2008

نسخه بعدی ویندوز سرور سه سال طول کشید تا برای عرضه به بازار آماده شود و شامل بهبود دیگری برای اکتیو دایرکتوری بود. همچنین مایکروسافت تغییرات اساسی در نحوه تعامل خدمات شبکه با ویژگی پشتیبانی نرم افزاری سیستم عامل ایجاد کرده است.

یک مزیت بزرگ برای کاربران ویندوز سرور در این نسخه این است که شامل سیستم مجازی سازی Hyper-V مایکروسافت است. این تصمیم ممکن است برای افزایش رقابت مایکروسافت در زمینه مجازی سازی گرفته شده باشد. تقاضا برای سیستم مجازی سازی در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات در حال افزایش است.

دیگر ابزارهای جدید ساخته شده در ویندوز سرور ۲۰۰۸، Event Viewer و Server Manager هستند. اینها ابزارهای مدیریت سیستم مفیدی هستند که به مدیران اجازه می‌دهند عملکرد سرور را بهتر کنترل کنند.

Server Core محصول مهم مایکروسافت است. این یک نسخه ” bare” نرم افزار Windows Server است و امکان دسترسی به خط فرمان را می‌دهد. می‌توان آن را بدون رابط کاربری گرافیکی آشنای دسکتاپ محیط ویندوز اجرا کرد و برای مدیران سیستم (کسانی که با محیط خط فرمان مورد استفاده در یونیکس و لینوکس راحت تر هستند) جذاب تر می‌شود.

۴ نسخه از Windows Server 2008 وجود دارد: استاندارد، Enterprise، Datacenter و Web.

۹‌‌‌-  ۲۰۰۹: Windows Server 2008 R2

2009: Windows Server 2008 R2

اولین بار در سال ۲۰۰۹ ظاهر شد، ویندوز سرور ۲۰۰۸ R2 هنوز هم در حال استفاده است. بیشتر تفاوت های این نسخه نسبت به ویندوز سرور ۲۰۰۸ در اصل فنی بوده و در خدمات پشتیبانی اولیه ایجاد شده است. تاکنون محصولات ویندوز سرور مبتنی بر ویندوز ویستا هستند. با این حال، ویندوز سرور ۲۰۰۸ R2 مبتنی بر ویندوز ۷ است و به پیاده سازی سیستم در محیط های ۶۴ بیتی کمک می‌کند.

این نسخه از ویندوز سرور چندین تغییر دیگر را در اکتیو دایرکتوری ثبت کرده است تا اجرای خط مشی گروه را بهبود بخشد و چند سرویس جدید از جمله خدمات دسکتاپ از راه دور (RDS) ظاهر شود.

۱۰‌‌‌- ۲۰۱۲: Windows Server 2012

2012: Windows Server 2012

در سال ۲۰۱۲، مایکروسافت تمام تلاش خود را برای برنده شدن در زمینه Cloud انجام داد، بنابراین این شرکت ویژگی هایی را به ویندوز سرور اضافه کرد تا سیستم عامل بتواند با سرویس‌ها تعامل بهتری داشته باشد. خارج از سایت مایکروسافت ویندوز سرور ۲۰۱۲ را به عنوان یک سیستم عامل Cloud  (سیستم عامل ابری) به بازار عرضه کرده است. این احتمالاً بالاترین هدف از آوردن Hyper-V به نسخه Windows Server 2008 است.

PowerShell و Server Core برای این نسخه اهمیت بیشتری دارند.

۴ نسخه از Windows Server 2012 وجود دارد: Essentials، Foundation، Standard و Datacenter.. نسخه Essentials برای مشاغل کوچک طراحی شده است.

۱۱‌‌‌- ۲۰۱۳: Windows Server 2012 R2

2013: Windows Server 2012 R2

Windows Server 2012 R2 در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این سیستم عامل نشان می‌دهد که استفاده از PowerShell بیشتر گسترش یافته است. مایکروسافت همچنان به هدف قرار دادن عملکرد بهتر سرور در محل، ارائه یکپارچه سازی خدمات ابری ادامه می‌دهد. سیستم‌های ذخیره‌سازی و مجازی‌سازی نیز بازنگری شده‌اند و خدمات وب نیز بهبود یافته‌اند.

ویژگی های ذخیره سازی پیشرفته در این ارتقاء شامل کپی کردن فایل های توزیع شده و بهبود دسترسی برای اشتراک گذاری فایل است. توانایی سرویس دهی به دستگاه های تلفن همراه با نرم افزار از سرور نیز بهبود یافته است. مایکروسافت سیستم پیکربندی حالت مطلوب را بر اساس PowerShell برای بهبود مدیریت پیکربندی شبکه معرفی کرد.

۱۲‌‌‌- ۲۰۱۶: Windows Server 2016

2016: Windows Server 2016

یک سیستم سرور جدید مهم با Windows Server 2016 ظاهر شده است. و آن نانو سرور است، یک سرور حداقلی است که فشرده است، رابط های کمتری دارد و بنابراین حمله به آن دشوارتر است. این نسخه ویندوز سرور شامل Server Core نیز می‌باشد.

همچنین سیستم های VM برای Hyper-V و قابلیت همکاری جدید با Docker به سیستم رمزگذاری اضافه شده اند. این ابزار به ویژه برای «کانتینرسازی» مفید است، که به مدیران سیستم اجازه می‌دهد نرم‌افزار متعلق به شرکت را برای دستگاه‌های متعلق به کاربر ارائه دهند.

مایکروسافت کنترلر شبکه را در ویندوز سرور ۲۰۱۶ معرفی کرد که به مدیران این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌های شبکه فیزیکی و مجازی را از طریق یک کنترل پنل مدیریت کنند.

Windows Server 2016 در نسخه استاندارد و Datacenter موجود است. نسخه R2 ویندوز سرور ۲۰۱۶ وجود ندارد.

۱۳‌‌‌- ۲۰۱۷: Semi-Annual Channel and Long-Term Servicing Channel releases

2017: Semi-Annual Channel and Long-Term Servicing Channel releases

Windows Server 2019 که در اکتبر ۲۰۱۸ منتشر شد، آخرین نسخه سیستم عامل سرور مایکروسافت است. Windows Server 2019 آخرین نسخه سیستم عامل سرور مایکروسافت است و بخشی از خانواده سیستم عامل ویندوز NT است. Windows Server 2019 یک سیستم عامل است که به صورت محلی به Azure متصل می‌شود، لایه های امنیتی بیشتری اضافه می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ها و زیرساخت های خود را مدرن کنید.

ویژگی‌های ویندوز سرور چیست؟

ویژگی های ویندوز سرور چیست؟

  •       فشرده سازی Storage Replica برای انتقال داده.
  •       پشتیبانی از Azure Stack HCI.
  •       استقرار از Azure Marketplace در Azure Stack HCI با قابلیت Arc (پیش نمایش)
  •       Azure Automanage – Hotpatch.
  •       SMB از طریق QUIC.
  •       شبکه گسترده برای Azure.
  •       سرور با هسته امن
  •       اتصال ایمن

 کاربرد ویندوز سرور چیست؟

 کاربرد ویندوز سرور چیست؟

سرورهای ویندوز برای مقاصد سازمانی استفاده می‌شوند، شبکه گسترده و تقریباً اتصالات نامحدود را پوشش می‌دهند.

با توجه به افزایش تهدیدات امنیتی و حملات سایبری، Windows Server  با پارامترهای امنیتی ساخته شده است تا از امنیت بسته های داده اطمینان حاصل شود و یک بسته امنیتی کامل است که زیرساخت کلیه داده‌ها را ایمن می‌کند.

Windows Server  به انواع مختلف سازمان‌ها کمک می‌کند تا به طور ایمن به حجم کاری خود بپردازند و برنامه‌های خود را برای برآورده کردن نیازهای IT به روز رسانی کنند.

معرفی ۴ SKU دیگر ویندوز سرور

معرفی ۴ SKU دیگر ویندوز سرور

۱‌‌‌- Windows Server Essentials 2012 and 2012 R2

Windows Server Essentials 2012 and 2012 R2

Windows Server  ۲۰۱۲ R2 Essentials یک سرور انعطاف پذیر، مقرون به صرفه و با استفاده آسان است که برای مشاغل کوچک با حداکثر ۲۵ کاربر و ۵۰ دستگاه طراحی شده است. Windows Server 2012 R2 Essentials اولین سرور ایده آلی است که نه تنها به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در یک محیط به عنوان سرور اصلی برای مشاغل کوچک نیز استفاده شود.

Windows Server  ۲۰۱۲ R2 Essentials به کسب و کارهای کوچک این امکان را می‌دهد تا از برنامه‌ها و اطلاعات خود محافظت کرده و آن‌ها را متمرکز و سازماندهی کند و به برنامه‌ها و اطلاعات خود تقریباً از هر کجا و با استفاده از هر دستگاهی دسترسی پیدا کند.

۲‌‌‌- Windows Essential Business Server 2008

Windows Essential Business Server 2008

Windows Essential Business Server 2008  سرور مایکروسافت برای مشاغل با اندازه متوسط (حداکثر حداکثر ۳۰۰ کاربر و/یا دستگاه) ارائه می‌شد. در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۸ برای تولید عرضه شد و به طور رسمی‌در ۱۲ نوامبر ۲۰۰۸ راه اندازی شد. در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰ متوقف شد.

Essential Business Server دارای یک کنسول مدیریت واحد است که از طریق آن می‌توان مجموعه مشتریان و سرورهای مدیریت شده را نظارت و مدیریت کرد. همچنین Essential Business Server دارای Remote Web Workplace است، یک ویژگی عالی که IT را قادر می‌سازد تا به راحتی دسترسی از راه دور ارتقا یافته امنیتی را د ررایانه‌های مشتری شرکت و Outlook Web App تنظیم کند.

۳‌‌‌- Windows Small Business Server

Windows Small Business Server

در ابتدا، مایکروسافت سرور کسب و کار کوچک (SBS) نسخه ای از Microsoft BackOffice Server را به بازار عرضه کرد. با این حال، با انتشار ویندوز ۲۰۰۰، مایکروسافت سرور کسب و کار کوچک ۲۰۰۰ را به عنوان یک پیشنهاد جداگانه حذف کرد. تا این مرحله، نسخه‌های Premium SBS شامل SQL Server، ISA Server و FrontPage بود. SBS 2003 و بعد از آن همگی دارای نام تجاری “ویندوز” و نسخه های ویندوز سرور هستند.

۴‌‌‌- Windows Home Server and Windows Home Server 2011

Windows Home Server and Windows Home Server 2011

Windows Home Server با نام کد Quattro یک سیستم عامل سرور خانگی از شرکت مایکروسافت است. در ۷ ژانویه ۲۰۰۷ در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی توسط بیل گیتس اعلام شد، در ۱۶ ژوئیه ۲۰۰۷ برای تولید عرضه شد و رسما در ۴ نوامبر ۲۰۰۷ منتشر شد.

Windows Home Server بر اساس Windows Server 2003 R2 ساخته شده و در نظر گرفته شده بود که راه حلی برای خانه هایی با رایانه های شخصی متعدد متصل به اشتراک گذاری فایل، پشتیبان گیری خودکار، سرور چاپ و دسترسی از راه دور باشد. این نرم افزار با کنسول Windows Home Server – نرم افزار مشتری که از رایانه دیگری در شبکه برای ارائه یک رابط مدیریت گرافیکی قابل دسترسی است، سازگار شده است.

Windows Home Server 2011، نسخه بعدی این سیستم عامل، در ۶ آوریل ۲۰۱۱ منتشر شد. مایکروسافت تأیید کرد که Windows Home Server 2011 آخرین نسخه در خط تولید Windows Home Server است.

۱۰ releases ویندوز براساس برند

۱۰ releases ویندوز براساس برند

۱.Windows Storage Server

Windows Storage Server نسخه‌ای از Windows Server است که دارای مجوز OEM برای استفاده در وسایل ذخیره‌سازی متصل به شبکه است. Windows Storage Server 2008 شامل چند ویژگی است یعنی Single Instance Storage  (deduplication) و Microsoft iSCSI Software Target – که آن را از سایر نسخه های Windows Server 2008 متمایز می‌کند.

۲.Windows HPC Server 2008

Windows HPC Server 2008 که توسط مایکروسافت در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۸ منتشر شد، محصول جانشین Windows Compute Cluster Server 2003 است. مانند WCCS، Windows HPC Server 2008 برای برنامه های کاربردی پیشرفته ای طراحی شده است که به کلاسترهای محاسباتی با کارایی بالا نیاز دارند (HPC مخفف High Performance است.

۳. Windows HPC Server 2008 R2

Windows Server 2008 R2 پنجمین نسخه از سیستم عامل ویندوز سرور است که توسط مایکروسافت تولید شده و به عنوان بخشی از خانواده سیستم عامل های Windows NT منتشر شده است. در ۲۲ ژوئیه ۲۰۰۹ برای تولید عرضه شد، به طور کلی در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹، مدت کوتاهی پس از اتمام ویندوز ۷ در دسترس قرار گرفت.

۴.Windows Home Server (an edition of Windows Server 2003)

همانطور که پیشتر توضیح داده شد Windows Home Server بر اساس Windows Server 2003 R2 ساخته شده بود و در نظر گرفته شده بود که راه حلی برای خانه هایی با رایانه های شخصی متعدد باشد.

۵. Windows Home Server 2011 (an edition of Windows Server 2008 R2)

Windows Home Server 2011، یک سیستم عامل سرور خانگی توسط مایکروسافت است که برای دفاتر اداری/خانگی کوچک و خانه‌هایی با رایانه‌های شخصی متصل متعدد طراحی شده است تا ذخیره‌سازی فایل محافظت شده، اشتراک‌گذاری فایل، پشتیبان‌گیری خودکار رایانه شخصی، کنترل از راه دور، دسترسی و کنترل از راه دور کامپیوترهای رومیزی را ارائه دهد.

۶.Hyper-V Server

server Hyper-V،  قبل از انتشار به طور خلاصه برای مجازی سازی سرور ویندوز به کار می‌رود، یک مجازی ساز بومی‌است. می‌تواند ماشین‌ مجازی را روی سیستم‌های x86-64 با ویندوز ایجاد کند. با ارائه ویندوز ۸، Hyper-V جایگزین کامپیوتر مجازی ویندوز به عنوان جزء مجازی سازی سخت افزار نسخه های مشتری ویندوز NT شد.

۷.Windows MultiPoint Server

Windows MultiPoint Server یک سیستم عامل مبتنی بر Microsoft Windows Server با استفاده از فناوری Remote Desktop Services برای میزبانی چندین ایستگاه محاسباتی مستقل یا پایانه های متصل به یک کامپیوتر واحد است (محاسبات چند جایگاهی). Windows MultiPoint Server 2012 نسخه نهایی به عنوان یک SKU مستقل بود و با نقش خدمات MultiPoint در ویندوز سرور ۲۰۱۶ جایگزین شد.

۸.Windows Server Essentials

Windows Server Essentials  (Small Business Server یا SBS سابق) یک مجموعه سرور یکپارچه از مایکروسافت برای مشاغلی است که بیش از ۲۵ کاربر یا ۵۰ دستگاه ندارند. این شامل Windows Server، Exchange Server، Windows SharePoint Services و Microsoft Outlook است. فن‌آوری‌های سرور برنامه کاملاً ادغام شده‌اند تا مزایای مدیریتی مانند راه‌اندازی یکپارچه، نظارت پیشرفته، نرم افزار مانیتورینگ سرور، محل کار وب از راه دور، کنسول مدیریت یکپارچه و دسترسی از راه دور، ssh را دهند. جهت اطلاع از این که ssh چیست اینجا کلیک نمایید.

۹.Windows Essential Business Server

Windows Essential Business Server 2008  سرور مایکروسافت برای مشاغل با اندازه متوسط (حداکثر  ۳۰۰ کاربر ویا دستگاه) ارائه می‌شد. در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۸ برای تولید عرضه شد و به طور رسمی‌در ۱۲ نوامبر ۲۰۰۸ راه اندازی شد. سپس در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰ متوقف شد.

۱۰. Azure Stack HCI (an edition of Windows Server 2019 and later)

Azure Stack HCI برترین پلتفرم زیرساخت ابرهمگرا مایکروسافت برای اجرای ماشین های مجازی یا دسکتاپ مجازی در محل با اتصال به سرویس های هیبریدی Azure است. Azure Stack HCI می‌تواند به مدرن سازی و ایمن سازی دیتاسنترها و دفاتر شعب شما کمک کند و با تأخیر کم و حاکمیت داده به بهترین عملکرد صنعتی دست یابد.

کاربرد ویندوز سرور به عنوان نرم افزار مدیریت سازمانی و معرفی ۵ ابزار موجود در آن

کاربرد ویندوز سرور به عنوان نرم افزار مدیریت سازمانی و معرفی ۵ ابزار موجود در آن

۱‌‌‌-   Active Directory

Active Directory اطلاعات مربوط به اشیاء موجود در شبکه را ذخیره می‌کند و یافتن و استفاده از این اطلاعات را برای مدیران و کاربران آسان می‌کند. اکتیو دایرکتوری از یک ذخیره سازی داده های ساخت یافته به عنوان مبنایی برای سازماندهی منطقی و سلسله مراتبی اطلاعات دایرکتوری استفاده می‌کند.

۲‌‌‌-  DHCP

پروتکل پیکربندی میزبان پویا (DHCP) یک پروتکل شبکه است که برای پیکربندی دستگاه های شبکه برای برقراری ارتباط در یک شبکه IP استفاده می‌شود. یک سرویس گیرنده DHCP از پروتکل DHCP برای بدست آوردن اطلاعات پیکربندی مانند آدرس IP، مسیر پیش فرض و یک یا چند آدرس سرور DNS از یک سرور DHCP استفاده می‌کند.

۳‌‌‌-   File and Storage

مدیریت فایل های به اشتراک گذاشته شده بخشی از زندگی هر مدیر سیستم ویندوز است. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که چگونه Microsoft Azure را با حداکثر دسترسی، عملکرد و امنیت در زیرساخت اشتراک فایل خود ادغام کنید.

۴‌‌‌-  Print Services

Print Server به شما کمک می‌کند تا صف های چاپ را کنترل کنید و هنگامی‌که صف های چاپ پردازش کارهای چاپی را متوقف می‌کنند، اعلان دریافت کنید. همچنین شما را قادر می‌سازد تا سرورهای چاپ را انتقال دهید و اتصالات چاپگر را با استفاده از Group Policy مستقر کنید.

۵‌‌‌-  Windows Update Services

WSUS با نام Windows Server Update Services نیز شناخته می‌شود و اولین نسخه آن Server Update Services (SUS) نام دارد. این قابلیت به توزیع به‌روزرسانی‌ها، اصلاحات و انواع دیگر نسخه‌های موجود از Microsoft Update کمک می‌کند.

محدودیت سخت افزاری کمتر با ویندوز سرور

محدودیت سخت افزاری کمتر با ویندوز سرور

هنگامی‌که یک سیستم سرور را در سازمان خود اجرا می‌کنید، ممکن است نیازهای تجاری با استفاده از تنظیمات سرور پیش فرض برآورده نشود. برای مثال، ممکن است به کمترین مصرف انرژی ممکن، یا کمترین تأخیر ممکن یا حداکثر توان عملیاتی ممکن روی سرور خود نیاز داشته باشید.

مقایسه ویندوز سرور با ویندوز معمولی

مقایسه ویندوز سرور با ویندوز معمولی

همانطور که مشخص است، هر نسخه ویندوز سرور مربوط به نسخه مصرف کننده ویندوز است. به عنوان مثال، ویندوز سرور ۲۰۰۳، نسخه سرور ویندوز XP است. نسخه های جدید شامل ویندوز سرور ۲۰۱۶ است که بر اساس به روز رسانی سالگرد ویندوز ۱۰ و ویندوز سرور ۲۰۱۹ بر اساس نسخه ۱۸۰۹ ویندوز ۱۰ ساخته شده است.

از آنجایی که ویندوز سرور و ویندوز یک پایه کد مشترک دارند، می‌توانید بسیاری از عملکردهای یکسان را در هر دو انجام دهید. می‌توانید برنامه هایی مانند مرورگرها و ویرایشگرهای عکس را روی ویندوز سرور دانلود و نصب کنید و بسیاری از اصول اولیه ویندوز مانند Notepad در ویندوز سرور گنجانده شده است.

در اصل، ویندوز سرور خطی از سیستم عامل‌ها است که مایکروسافت به طور خاص برای استفاده در سرور ایجاد می‌کند. سرورها ماشین های بسیار قدرتمندی هستند که به گونه ای طراحی شده اند که دائماً کار کنند و منابعی را برای رایانه های دیگر فراهم کنند. این بدان معناست که تقریباً در همه موارد، ویندوز سرور فقط در تنظیمات تجاری استفاده می‌شود.

کلام آخر

Windows Server یک سیستم عامل بسیار همه کاره و چند منظوره با ده‌ها نقش و صدها ویژگی است و شامل اتصال مستقیم مشتریان با CAL های مناسب است. ماشین‌های سرور ویندوز می‌توانند در فضای ابری یا داخلی از جمله مجازی‌سازی شده در بالای Azure Stack HCI باشند. جهت اطلاعات بیشتر با متخصصین وب رمز تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

Windows Server 2022 بر پایه‌ی قوی ویندوز سرور ۲۰۱۹ ساخته شده است و نوآوری‌های زیادی را در سه موضوع کلیدی به ارمغان می‌آورد: امنیت، یکپارچه‌سازی و مدیریت هیبریدی Azure، و پلتفرم برنامه.

Windows Server 2022 آخرین نسخه در کانال خدمات طولانی مدت (LTSC) است. این نسخه بر روی Windows Server 2019، سریع‌ترین Windows Server مورد استفاده تا کنون است.

مزایای سیستم عامل ویندوز:

  • پشتیبانی برای همه تجهیزات – از آنجایی که ۹۵٪ از مشتریان از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند، بنابراین اکثر فروشندگان تجهیزات درایورهایی را برای ویندوز می‌سازند.
  • راحتی
  • پشتیبانی برنامه نویسی
  • هایلایت مناسب و بازی
  • صفحه کار و صفحه تماس

Windows Server گروهی از سیستم عامل های طراحی شده توسط مایکروسافت است که از مدیریت سطح سازمانی، ذخیره سازی داده ها، برنامه‌ها و ارتباطات پشتیبانی می‌کند. نسخه های قبلی ویندوز سرور بر روی ثبات، امنیت، شبکه و بهبودهای مختلف در سیستم فایل متمرکز شده اند.

Windows Server یک سیستم عامل است که به صراحت برای برآورده کردن نیازهای تجاری و مدیر، مانند کنترل دسترسی و مدیریت داده، طراحی شده است.

رتبه: ۴.۸ از ۹۶۶ رأی