درباره ساختار فایل های اصلی وردپرس و پوسته ها

قالب های وردپرس در ترکیب با معماری قدرتمند ساختار وردپرس، به آن این امکان را می دهد بدون نیاز به تغییر در ساختار فایل های اصلی وردپرس (فایل سیستمی)، قابلیت سفارشی سازی نامحدودی داشته باشند.

مزایای استفاده از قالب یا پوسته در وردپرس

  1. قالب، بخش نمایش وب سایت را از فایلهای سیستمی یا محتوای واقعه ای جدا می کند تا شما بتوانید بخش بصری وب سایت را با کمترین تلاش تغییر دهید.
  2. قالب ها اغلب تنظیمات بسیار قدرتمندی برای فعال و غیر فعال کردن ویژگی های جدید دارند، بر این اساس طراحان قالب غالبا ابزارهایی را برای گالری ها و اسلایدر ها اضافه می کنند.
  3. قالبها اغلب تنظیماتی برای ویرایش طراحی و چیدمان طرح بندی سایت را به راحتی فراهم می کنند.
  4. قالبهایی که به خوبی طراحی داده شده اند، دیگر نیازی نیست که مدیر سایت برای اصلاح و ویرایش وب سایت  با  ,CSS, HTML و یا PHP آشنایی داشته باشد.

فایل های اصلی وردپرس

در بررسی فایل های اصلی وردپرس بایستی گفت قالب وردپرس در قالب پوشه wp-content قرار می گیرند.باور کنید یا نه، وردپرس برای یک قالب تنها به دو فایل  نیاز دارد. فایل اول  style.css است که قالب وردپرس را شرح می دهد. وردپرس با استفاده از comment هایی که در این فایل آغاز می شود، شرح قالب را می خواند.

فایل مورد نیاز دیگر فایل index.php  است که حاوی حلقه ای برای نمایش محتوای منتشر شده در وردپرس است.

بخش مختلف فایل های قالب وردپرس

تمامی فایلهای قالب وردپرس حاوی تمامی عناصر طراحی شما نیستند. وقتی به یک سایت معمولی نگاه می کنید، متوجه می شوید که ۴ بخش اساسی در ساختار فایلهای وردپرس صفحات رایج است :

  1. Content : محتوایی که شما در آن صفحه ، به خصوص  پست ها، آرشیو ایجاد کرده اید
  2. header.php : طراحی مشترک رایج در بالای هر یک از صفحات،پست ها یا آرشیو
  3. footer.php : طراحی مشترک در پایین هر یک از صفحات،پست ها
  4. sidebar.php : طراحی مشترک در کنار هر یک از صفحات،پست ها
  5. search.php : فرم جستجویی که در قالب شما استفاده می شود

صفحات الگوی سایت وردپرس

زمانی که وردپرس به عنوان یک ساختار مبتنی بر بلاگ شروع به کار کرد، نوشتن پست ها نیازی به انتشار در سایت وردپرسی نداشتند.  اگر قصد ندارید از وردپرس برای بلاگ نویسی استفاده کنید، فایلهای  زیر را می توانید برای طراحی های خاص سفارشی سازی کنید:

فایل های اصلی وردپرس ۴۰۴.php

این فایل جهت طراحی خطای ۴۰۴ است، زمانی که محتوای مورد نظر یافت نمی شود. پیشنهاد می کنیم حالا که بحث به خطا کشیده شد، از مقاله “خطاهای رایج وردپرس” برای آشنایی بیشتر استفاده نمایید.

فایل های اصلی وردپرس Frontpage.php

زمانی استفاده می شود که شما یک صفحه استاتیک در بخش ذیل ایجاد می کنید. این بخش زمانی کاربرد دارد که پست های شما در صفحه اوئل باید نمایش داده شوند:

WordPress > Settings > Reading settings.

فایل اصلی وردپرس – Home.php :

طراحی پیشفرض صفحه Home که میتوانید با افزونه وردپرس visual composer و المنتور Elementor طراحی های خاص را ایجاد نمایید.

فایل اصلی وردپرس – Page.php :

طراحی پیش فرض صفحات

فایل اصلی وردپرس – Page-slug.php:

این طراحی قالب را بر صفحات اعمال کرده و آن را با URL نامک مطابقت می دهد.

فایل اصلی وردپرس – Search.php :

طراحی پیشفرض صفحه نتایج جستجو

صفحات قالب بلاگ وردپرس

اگر قصد دارید در ورپرس  blog راه اندازی کنید، سیستم مدیریت محتوا آن به گونه ایست که گزینه های بیشتری در اختیار دارید و می توانید روی آن کار کنید  :

archive.php : طراحی پیشفرض برای نمایش پست ها بر اساس نویسنده،تاریخ ، category

attachemtn.php : طراحی پیشفرض برای نمایش فایلهای پیوست که در بخش رسانه های تصویری آپلود شده اند.

author.php : طراحی پیشفرض برای یک نویسنده مجزا

category.php : طراحی پیشفرض برای نمایش پست برای یک category

comments.php: الگوی پیشفرضی که برای درج نظر، در بلاگ استفاده می شود.

date.php: طراحی پیشفرض برای نمایش پست ها بر اساس تاریخ، (اگر در حالت ساختار پرمالینک فعال شود)

image.php : طراحی پیشفرض برای نمایش  تصویری که در کتابخانه تصاویر آپلود شده

single.php : طراحی پیشفرض برای یک پست مجزا

tag.php : طراحی پیشفرض برای نمایش آرشیو پست ها بر اساس برچسب

taxonomy.php : طراحی پیشفرض برای نمایش  آرشیو پستها با یک  رده بندی سفارشی

فایل های قالب وردپرس – بخش Child Theme

شاید یکی از ناشناخته ترین ویژگی های وردپرس توانایی آن در ساخت child theme است. child theme قالبی است که عملکرد خود را از قالب دیگری به ارث میبرد که به آن قالب parent گفته می شود. Child themes به شما اجازه می دهد تا قالب parent را ویرایش کنید و امکاناتی را به آن اضافه کنید بدون اینکه تغییری در فایلهای قالب اصلی ایجاد کنید.

 با اضافه کردن یک پوشه دیگر برای قالب، اضافه کردن فایل index.php  و style.css و اتصال آن به قالب parent ، به راحتی می توان یک قالب parent  ایجاد کرد.

با ساخت یک قالب child  ، شما فقط باید فایل قالب parent را شامل کنید که می خواهید آن را در پوشه قالب child خود آن را سفارشی کنید.  و بدون نیاز به ویرایش قالب parent شما قادر خواهید آن قالب را آپدیت کنید. چرا که با آپدیت قالب مسلما تمامی تغییراتی که اعمال کرده اید از بین خواهند رفت، ضمن اینکه در هنگام عیب یابی  نیز ، کار ساده تر است.

طرز ساخت فایل های اصلی وردپرس Child theme

ما یک child  برای قالب اصلی Cubby  ایجاد میکنیم. در ابتدا یک قالب پوشه جدید برای قالب ایجاد کرده  و اطلاعات و توضیحات آن را در فایل Style.css وارد کنید.  در این مثال ما نام MyTheme را انتخاب میکنیم و آن را به قالبی  به نام Cubby متصل میکنیم.

*Theme Name:      Child ThemeDescription:    MyTheme -  Child Theme
Author:         Cubby Themes
Author URI:     http://www. Cubby .com
Template:       Cubby
Version:        ۱.۰.۰
@import url("../Cubby/style.css");
/* =Theme customization starts here

------------------------------------------------------- */

بخش مهم خط Template : Cubby است .زیرا به وسیله این خط  وردپرس در می یابد،این زیر قالب از کدام قالب اصلی منشعب می شود. نکته دیگر این است که در مقدار این خط،حتما باید نام پوشه قالب اصلی را وارد کنید.

فعال کردن زیر قالب

پس از اینکه  زیر قالب  ساخته شد همانند قالب های دیگر آن را به صورت zip دراورده و آن را در وردپرس نصب کنید. قالب child  با قالبهای معمولی فرقی ندارد. و می توانید آن را از بخش نمایش فعال کنید.

قالبی که در حال حاضر ساخته شده است همانند قالب اصلی است، حال با قرار دادن کد های مورد نظرتان در ذیل بخش @import می توانید قالبتان را سفارشی سازی کنید و بخش های مختلفی را به آن اضافه کنید.

هم اکنون تونع بسیار زیادی از قالبها برای وب سایت های وردپرسی وجود دارد که بسته به قعالیت سایتتان می توانید هر یک از آنها را انتخاب کرده و در صورت لزوم  میتوانید با راهنمایی های ارایه شده آن را سفارشی سازی کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود برای میزبانی وب سایت خود حتما اقدام به خرید هاست وردپرس نمایید.