سایت whois چیست; موارد استفاده و نحوه عملکرد آن


سایت Whois چیست؟ Whois فهرستی از رکوردهای اینترنتی پرکاربرد است که مشخص می کند چه کسی صاحب یک دامنه است و چگونه می توان با آنها تماس گرفت. شرکت اینترنتی ICANN نحوه ثبت نام دامنه و نحوه مالکیت آنها را تنظیم می کند. رکوردهای Whois بسیار مفید هستند و به یک منبع ضروری برای حفظ یکپارچگی ثبت نام دامنه و فرآیند مالکیت وب سایت تبدیل شده اند. در واقع برای اینکه بدانید سایت هویز چیست، می توان گفت که یک پایگاه داده غیرمتمرکز از تمامی صاحبان دامنه های مختلف قابل دسترسی در اینترنت است. در این مقاله به شما می گوییم که سایت whois چیست و با کاربردها و نحوه عملکرد آن آشنا می شویم.

whois چیست؟

قبل از اینکه بدانید whois چیست، اجازه دهید ابتدا نگاهی به مفهوم دامنه بیندازیم.

به عبارت ساده، نام دامنه آدرس وب سایت یا وبلاگ شما خواهد بود. نام دامنه همیشه با پسوندی از دو یا چند کاراکتر مانند .us، .in، .com، .info، .org یا .net و غیره خاتمه می یابد. ما معمولاً آن را به عنوان آدرس وب سایت می نامیم. کاربران اینترنت وب سایت شما را از طریق نام دامنه منحصر به فرد شما پیدا یا شناسایی می کنند. برای درک بهتر می توانید با ثبت دامنه ir دامنه خود مانند webramz.ir داشته باشید.

انواع مختلفی از دامنه ها وجود دارد، مانند پارک های دامنه (برای اطلاعات بیشتر در مورد چیست پارک دامنه چیست؟ اینجا را کلیک کنید.)، نام های دامنه، زیر دامنه ها (برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه زیر دامنه چیست، اینجا را کلیک کنید.)

در مورد دامنه ها نیز تقسیم بندی های زیر وجود دارد:

  • دامنه های سطح بالا URL (TLD).
  • دامنه سطح بالای کد کشور (ccTLD)
  • دامنه سطح بالای عمومی (gTLD)
  • دامنه سطح دوم (SLD)
  • دامنه سطح سوم
  • دامنه پریمیوم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه دامنه چیست اینجا را کلیک کنید. همچنین، برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه نام دامنه چیست، اینجا را کلیک کنید.

Whois اطلاعات کلی یک نام دامنه را نشان می دهد. با استفاده از سرویس whois، می توانید اطلاعات عمومی مربوط به هر نام دامنه یا آدرس IP را مشاهده کنید. Whois همه صاحبان نام دامنه را شرح می دهد.

پایگاه داده WHOIS اساساً مجموعه ای از اطلاعات است، مانند نام و آدرس ایمیل شما، که ثبت کنندگان پس از خرید دامنه منتشر می کنند. به عنوان اطلاعات تماس مانند دفترچه تلفن سنتی استفاده می شود.

همانطور که می توانید تصور کنید، تعداد زیادی از عوارض می تواند ناشی از باقی ماندن این اطلاعات در حوزه عمومی باشد. خوشبختانه، اکثر ثبت کنندگان به شما اجازه می دهند هنگام خرید دامنه، کنترل های حریم خصوصی را خریداری کنید.

این اطلاعات را از دید عمومی حذف می کند و اطلاعات تماس شما را خصوصی نگه می دارد. البته، همه ارزش مخفی نگه داشتن مالکیت وب سایت را درک نمی کنند. با این حال، می تواند در موقعیت های مختلف نقش داشته باشد.

برای بسیاری از افراد، هزینه اضافی در سال ارزش این را دارد که بدانند اطلاعات آنها خصوصی نگه داشته می شود.

تاریخچه سایت whois

تاریخچه سایت whois

حتما می دانید که شرکت ICANN با درخواست از ثبت کننده های دامنه (شرکت هایی که برای خرید دامنه به آنها مراجعه می کنید) سیستم را کنترل می کند تا یکپارچگی سیستم را روی سرورهای خود حفظ کنند. این سیستم از سال ۱۹۸۲ به شکلی وجود داشته است. با این حال، در سال ۱۹۹۸ بود که ICANN استاندارد را ایجاد کرد و مالکیت آن را به دست گرفت. حتی در آن زمان، مسائل مربوط به حریم خصوصی یک موضوع داغ بود، و بسیاری نگران بودند که چنین پایگاه داده عمومی اطلاعات شخصی منجر به هرزنامه، آزار و اذیت و مسائل دیگر شود.

یکی از راه حل های رایج برای مسائل امنیتی دامنه، استفاده از خدمات حریم خصوصی دامنه بود. در واقع ICANN به عنوان یک واسطه بین ثبت کننده و پایگاه داده عمل می کند.

با این حال، این سیستم در سال ۲۰۱۸ با مشکلات زیادی روبرو شد. GDPR چنین پایگاه داده ای را تقریبا غیرممکن کرد. اما ICANN سعی کرد راه حلی بیابد و در نهایت موفق شد. راه حل آنها ثبت نام کنندگان را در موقعیت دشواری قرار می دهد. از یک طرف، آنها مقررات ICANN داشتند که آنها را ملزم به نگهداری پایگاه داده WHOIS می کرد. از سوی دیگر اتحادیه اروپا آنها را به دلیل انتشار همین اطلاعات به جریمه تهدید کرد.

سرانجام، پس از تمام این جاده های پر دست انداز، سیستم WHOIS هنوز هم وجود دارد.

چه کسی به whois نیاز دارد؟

چه کسی به whois نیاز دارد؟

مهمترین کاری که سوابق WHOIS برای ما انجام می دهد کمک به شفاف تر کردن اینترنت جهانی است. به لطف گزینه جستجوی WHOIS و اطلاعات دقیق ثبت WHOIS در هر دامنه، می‌توانیم بفهمیم چه کسی پشت یک دامنه خاص است.

whois چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

whois چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

رکورد Whois شامل تمام اطلاعات تماس مرتبط با شخص، گروه یا شرکتی است که یک نام دامنه خاص را ثبت می کند. به طور معمول، هر رکورد Whois حاوی اطلاعاتی مانند نام و اطلاعات تماس ثبت‌کننده (مالک دامنه)، نام و اطلاعات تماس ثبت‌کننده (سازمان یا نهاد تجاری که نام دامنه را ثبت کرده است)، تاریخ ثبت دامنه است. ، نام سرورها، آخرین به روز رسانی و تاریخ انقضا است.

پایگاه داده WHOIS حاوی اطلاعات مهمی در مورد یک دامنه است که بیشتر آنها را قبلاً پوشش داده ایم. به ندرت حاوی اطلاعات نادرست است زیرا ICANN تضمین می کند که ثبت کننده دامنه دامنه هایی را که داده های دقیقی را در اختیار رجیستری قرار نمی دهند لغو یا تعلیق می کند.

به طور دقیق تر، ثبت کننده همیشه از شما می خواهد که هنگام ثبت دامنه، اطلاعات زیر را درج کنید:

  • نام
  • آدرس خانه
  • پست الکترونیک
  • شماره تلفن

حتی اگر نام و اطلاعات تماس به عنوان اطلاعات حساس در نظر گرفته شود، همچنان باید آن را برای دریافت نام دامنه ثبت شده ارائه دهید. با این حال، این بدان معنا نیست که حریم خصوصی دامنه امکان پذیر نیست. در بخش بعدی به توضیح این موضوع می پردازیم.

همچنین، اطلاعات اضافی یک رکورد WHOIS شامل موارد زیر است:

  • نام و اطلاعات تماس ثبت نام کننده
  • نام و اطلاعات تماس ثبت کننده (ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه یا ثبت کننده).
  • برای اطلاعات بیشتر در مورد چه، سرورهای نام (dns) را نام ببرید dns چیست اینجا کلیک کنید
  • تاریخ ثبت نام دامنه
  • تاریخ انقضای دامنه
  • بازه زمانی تخمینی دامنه
  • تاریخ آخرین به روز رسانی
  • اطلاعات اداری و فنی

Whois چگونه کار می کند؟

Whois چگونه کار می کند؟

دو مدل داده مختلف برای ذخیره اطلاعات منبع Whois وجود دارد:

مدل نازک: جستجوی نازک Whois تنها اطلاعات مربوط به سرورهای نام و تاریخ ثبت را در اختیار شرکت ثبت کننده قرار می دهد. برای به دست آوردن اطلاعات اضافی، جستجوی ثانویه برای به دست آوردن اطلاعات کامل در مورد مالکیت نام دامنه ضروری است.

مدل ضخیم: یک Whois ضخیم جزئیات اضافی مفیدی را فراتر از آنچه در یک رکورد Whois نازک موجود است ارائه می دهد. به طور معمول، جزئیات اضافی شامل اطلاعات تماس (ثبت کننده، اداری و فنی) است. بنابراین جستجو تمام اطلاعات لازم در مورد مالکیت دامنه، محل ثبت نام، سرورهای نام، زمان ثبت نام و زمان انقضا دامنه را ارائه می دهد.

امنیت اطلاعات در سایت WHOIS

امنیت اطلاعات در سایت WHOIS

توجه به این نکته مهم است که هیچ راهی برای پنهان کردن وجود ثبت دامنه وجود ندارد زیرا هر کسی می تواند Whois را برای تأیید وضعیت یک دامنه بررسی کند. ICANN Internet Corporation بر این اصل استوار است که اطلاعات تماس کسانی را که مالک و مدیریت یک نام دامنه را دارند از طریق دایرکتوری های Whois در دسترس عموم قرار می دهد. این اطلاعات شامل آدرس پستی، شماره تلفن و آدرس ایمیل است.

برخی از ثبت کنندگان دامنه خدمات ثبت خصوصی (همچنین به عنوان خدمات پروکسی شناخته می شوند) ارائه می دهند که در آن اطلاعات تماس ثبت کننده دامنه نمایش داده می شود نه اطلاعات تماس ثبت کننده. در این حالت با «ثبت خصوصی»، ارائه دهنده خدمات حریم خصوصی دامنه، ثبت کننده و مخاطب دامنه است. علاوه بر این، برخی از اطلاعات، به ویژه جزئیات حساس در مورد ثبت‌کننده، اغلب از فهرست‌های عمومی حذف می‌شوند و در هنگام جستجوی فهرست WHOIS، هیچ‌کس نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. این اطلاعات معمولاً شامل نام ثبت‌کننده، کشور محل اقامت، شماره تلفن و سایر اطلاعات خصوصی است.

همچنین توجه به این نکته مهم است که حتی اگر از یک سرویس حفظ حریم خصوصی دامنه استفاده شود، لزوماً ناشناس بودن واقعی را تضمین نمی کند. ممکن است بر اساس قانون، ثبت‌کنندگان ملزم به انتشار اطلاعات خصوصی مالک دامنه باشند.

حتی چند اعلامیه حفظ حریم خصوصی با پسوندهای دامنه خاص مانند دامنه های .us و .ca وجود دارد. از مارس ۲۰۰۵، اداره ملی مخابرات و اطلاعات (NTIA) اعلام کرد که همه صاحبان دامنه های .us این گزینه را ندارند که اطلاعات خود را خصوصی کنند و تمام اطلاعات مالک دامنه باید در دسترس عموم قرار گیرد. از ژوئن ۲۰۰۸، رجیستری اینترنت کانادا دیگر جزئیات ثبت کننده های دامنه مرتبط با دامنه های .ca را منتشر نمی کند. با این حال، شرکت ها و سازمان ها همچنان ملزم به انتشار اطلاعات هستند.

محدودیت های جستجوی WHOIS

محدودیت های جستجوی WHOIS

ثبت‌کنندگان دامنه معتبر درخواست‌هایی را از طریق مکانیسم جستجوی پورت ۴۳ WHOIS به ۵۰ درخواست در دقیقه محدود می‌کنند.

آخرین کلمه

در اصل، WHOIS بخشی جدایی ناپذیر از چشم انداز اینترنت مدرن است. اگرچه بسیاری از اطلاعاتی که اکنون ارائه می‌کند خصوصی هستند، WHOIS همچنان به ما اجازه می‌دهد تا صاحبان اکثر دامنه‌هایی را که به صورت آنلاین به آنها دسترسی داریم جستجو کنیم و مهمتر از آن، در صورت نیاز با آنها تماس بگیریم.

با دنبال کردن چند مرحله ساده، می توانید به سرعت جستجوی WHOIS را به تنهایی انجام دهید. علاوه بر دانستن نحوه یافتن اطلاعات، اکنون می دانید WHOIS چیست و چرا در زندگی روزمره ما اهمیت دارد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد انتقال دامنه، ثبت تمدید و یا قیمت دامنه می توانید با کارشناسان مجرب وب ماز تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

TLD یا Top Level Domain نامی است که در بالای سلسله مراتب نامگذاری سیستم نام دامنه (DNS) قرار دارد. این رشته حروف بعد از آخرین (راست ترین) “.” قرار داده شده. نمونه هایی از TLD ها .biz، .CO، .club، .US، .ir و غیره هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه tld چیست اینجا را کلیک کنید.

ثبت کننده شرکت، سازمان یا شخصی است که مالک دامنه است و از نام دامنه استفاده می کند.

یک رجیستری یک پایگاه داده از همه دامنه ها را در فضای نام TLD خود نگهداری می کند و اطمینان می دهد که دامنه ها می توانند توسط کاربران اینترنت در سراسر جهان پیدا شوند. از طرف دیگر، یک ثبت کننده شریک معتبر یک دفتر ثبت است. ثبت کنندگان نام دامنه و سایر خدمات وب را به مشتریان می فروشند. ثبت کننده ها انواع مختلفی از TLD ها مانند: .US.، com.، .net، یا .CO و… را انتخاب می کنند.

پایگاه داده WHOIS اطلاعاتی در مورد ثبت دامنه های فردی ارائه می دهد. مدیر usTLD موظف است یک پایگاه داده WHOIS با جزئیات نام دامنه ثبت شده و همچنین اطلاعات تماس در مورد صاحبان آن نام ها را حفظ کند. این اطلاعات معمولاً شامل نام دامنه، ثبت کننده حامی، تاریخ معاملات کلیدی، اطلاعات سرور نام و اطلاعات تماس است. اطلاعات مربوط به دامنه های ir را می توانید در سایت www.nic.ir مشاهده کنید.

در طول دوره حذف دامنه، در صورت تمدید نشدن دامنه، تمامی دامنه هایی که بیش از ۵ روز ثبت شده اند، ابتدا قبل از حذف (یا حذف) از پایگاه داده رجیستری و در دسترس شدن برای ثبت، در وضعیت PendingDelete قرار می گیرند. اما دامنه هایی که در ۵ روز اول ثبت نام اولیه حذف می شوند بلافاصله حذف می شوند و در وضعیت PendingDelete قرار نمی گیرند. دامنه‌ها قبل از حذف شدن به مدت ۳۵ روز در وضعیت PendingDelete باقی می‌مانند، مگر اینکه توسط ثبت کننده حامی «بازخرید» شوند.

امتیاز: ۴.۸ از ۹۶۶ رای

منبع:
domaintools.com
plagiarismtoday.com
greengeeks.com
domaintools.com
ipxo.com
درباره ما
superwebtricks.com